Gnocchi från grunden med vitlök och parmesan

Gnocchi från grunden med vitlök och parmesan

Gnocchi är egentligen inte speciellt svårt att göra men det tar lite tid. Dock värt all mödan. Denna gången råkade jag trycka till bitarna lite väl så de blev rätt platta, men de är lika goda för det!

Jag vill poängtera att snåla inte smöret, eller vitlöken för den delen. Det gör sig riktigt bra tillsammans. Sen valde jag att ha lite tryffel bresaola till men det funkar hur bra som helst utan något mer än lite frön och parmesan. Jag valde som sagt att riva på lite färsk vitlök i slutet också, är man ingen vitlöksfantast så kanske man ska skippa just det momentet.


Ingredienser

  • 600 gram potatis
  • Ca 4 dl vetemjöl
  • 1 ägg
  • Olivolja
  • Pinjenötter
  • Pumpakärnor
  • Parmesanost
  • Smör
  • 2 solovitlökar
  • Cayennepeppar
  • Salt & peppar

Gör såhär

Skala potatisen och dela i bitar.

Koka i saltat vatten tills de är mjuka.

Låt potatisen ångas av på en skärbräda innan du lägger den i en skål. Mosa den med en potatispress.

Ringla i lite olivolja, tillsätt 1 tsk salt och sedan ägget. Blanda runt väl.

Skikta nu ner vetemjöl lite i taget. Ca 1 dl åt gången. Degen ska inte fastna på händerna, då är den klar.

Dela degen i ca 5 delar och rulla ut på en skärbräda. Skär ca 2 cm långa bitar och tryck till med gaffel.

Kolla gärna på bilderna för att få ett litet hum om hur stora jag gjorde mina.

Koka sedan upp en kastrull med vatten och salt.

Lägg i gnocchin och skaka kastrullen lite så de inte fastnar i botten eller på varandra.

När de flyter upp till ytan är de färdiga, det går snabbt. Fånga upp dem med en hålslev och lägg de i ett durkslag.

Smält mycket smör i en stekpanna och riv i en solovitlök. När det smält häll hälften i en skål och höj värmen på plattan.

Lägg sedan i hälften av gnocchin i stekpannan och slunga runt dem rejält.

Riv i lite parmesan och slunga runt lite till.

Lägg den stekta gnocchin åt sidan i en form, i med smöret som du hällde i en skål och gör samma sak igen med resten av gnocchin.

Servera gnocchin med parmesan, rostade pinjenötter och pumpakärnor samt lite färsk riven vitlök på toppen.


Antal portioner: 4
Tid att laga: ca 1h
Kost: Vegetarisk

 


Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *